maandag 25 april 2011

Aankomen en afvallen na stoppen met roken...

Eerst gestopt met roken, nu afvallen. Als je stopt met roken kom je gemiddeld 5 kilo aan. Dit heeft verschillende oorzaken;

1. je stofwisseling vertraagt nadat het door de nicotine jaren lang op een hoger niveau gezet werd
2. je gaat meer eten.

De tragere stofwisseling kan je opvangen door meer te gaan bewegen, dit versnelt je stofwisseling namelijk weer net zoals roken dat deed. Probleem is echter dat je waarschijnlijk moe en lichamelijk kwakkelig bent door de ontwenning van het roken. Ik zeg, stoppen met roken is zwaar genoeg. Concentreer je eerst daarop en accepteer even dat je wat gewicht aankomt.

Bijna iedereen die stopt met roken gaat meer eten. Snoepen tegen de lege momenten waarin je voorheen een sigaret zou opsteken, maar ook zul je vaak meer eten bij de gewone maaltijden. Ik merk zelf dat er geen rem meer op lijkt te zitten. Mijn lichaam geeft niet meer aan wanneer ik vol zit en ik eet dus maar door. Dit heb je niet altijd gelijk door en het is dus lastig hier meteen op in te springen en met diƫten en voedingsschema's te beginnen. Ook hiervan zou ik zeggen, concentreer je eerst alleen op het stoppen met roken en laat dat eten even voor wat het is. Kom die 5 kilo maar aan, het is het waard en dat los je wel weer op.

Pas als je zeker weet dat het stoppen met roken goed verankert is in jezelf en het risico dat je snel weer naar een sigaret grijpt zo goed als weg is, pas dan kan je naar mijn mening serieus je gewicht aan gaan pakken. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar anders over denken maar dit is hoe het bij mij werkt en wat ik ook in mijn omgeving zie. Als je het jezelf te moeilijk maakt en jezelf niks gunt terwijl je een van de zwaarste verslavingen in een mensenleven probeert te doorbreken, dan is de kans gewoon veel groter dat dit niet lukt en je weer gaat roken.
Maar goed, inmiddels ben ik 12 maanden gestopt met roken en ik krijg nu echt genoeg van de extra kilo's, zeker omdat de zomer in zicht is. Ik durfde gisteren niet eens een rokje aan wegens olifantenkuiten... Er bekruipt me een gevoel van  "hek van de dam"... ik ben mijn eigen bovengrens qua gewicht inmiddels voorbij en als ik nu niet iets doe dan blijf ik niet meer gezellig slank met wat rondingen maar dan word ik ronduit dik.
Ik sta nu stevig genoeg in mijn schoenen om te weten dat ik niet meer ga roken dus het wordt tijd.

Ik heb 2 dumbells gehaald om mijn armspieren te trainen (kent u het concept "Juliaantjes"?) en ben maar weer lid geworden van de sportschool! Klaar om te beginnen!

Tips? Iets te delen? Laat een berichtje achter!

1 opmerking:

  1. Wat goed! inmiddels ook 5 maanden gestopt, inmiddels ook iets aangekomen en ga binnenkort aan een serieus afvalplan beginnen. Chapeau voor ons:)

    BeantwoordenVerwijderen