woensdag 5 januari 2011

1. Stoppen met roken, tips van een ervaringsdeskundige

Pleisters, pillen, het aan iedereen vertellen, schrikverhalen over kanker, emfyseem en COPD...  de bekende methodes om te stoppen met roken. We kennen het en het werkt vaak niet. Waarom niet? Het gaat aan de kern voorbij: Stoppen met roken heeft in de eerste plaats te maken met om jezelf geven. 

Na bijna 25 jaar roken weet ik als geen ander dat verhalen over longziektes alleen maar tot gevolg hebben dat je van de weeromstuit een sigaret opsteekt. Dus...

Tip 1: Niet praten.
Allen Carr zei het al, stress is een trigger om te gaan roken. Praten over ziekten en stoppen is stress. Niet doen dus. Stoppen met roken is een diep persoonlijke beslissing. Het is een afspraak met jezelf en eventueel een spirituele factor in je leven. Niet met je vrouw of je kinderen of welke bezorgde geliefde dan ook.

Hang het niet aan de grote klok omdat Stivoro zegt dat het moet of in de hoop dat mensen je zullen weerhouden als je een sigaret wil bietsen. Ga geen weddenschappen aan met collega's en dat soort flauwekul. Je zal versteld staan hoeveel mensen, zeker rokers, klaar staan om je te saboteren! 
Vertel het wanneer je dat echt graag wil. Maar ga niet als je in rokend gezelschap bent en snakt naar een peuk roepen: "Oooh, ik heb zo'n zin om te roken",  of: "Zal ik één trekje nemen, hou me tegen!"

Neem op die momenten een stap terug. Letterlijk. Adem diep in (nee, niet andermans rook!), voel je lichaam zoals je daar nu staat. En beslis in jezelf, met jezelf, dat je NIET gaat roken. Het is gewoon geen optie. Je mag alles doen, rennen, vliegen, eten, drinken, winkelen, van mijn part eet je tien lolly's. Maar neem jezelf serieus!
 
En dan zijn we terug bij de kern. Om jezelf geven, jezelf belangrijk genoeg vinden om je aan je beslissing te houden waarvan je weet dat die goed voor je is. Ondanks dat rokende vrienden je misschien even niet zo gezellig meer vinden en je even niet meer weet wie je bent zonder het rokersimago.

Hoe?
 
Tip 2: zoek een hobby!

De meeste anti-rook sites zeggen, naast dat je het stoppen met roken gelijk aan iedereen moet vertellen, ook dat je vooral niet te ambitieus moet zijn. Niet tegelijkertijd proberen af te vallen of te gaan sporten.
Onzin. Je geeft een hobby op die je uren per dag kostte. Als je stopt steekt de verveling de kop op. Daarnaast is het psychisch van belang om je imago opnieuw vorm te geven en je zelfliefde te stimuleren om het stoppen vol te houden. Dat lukt niet als je kilo's ligt aan te komen op de bank.

Ga iets doen wat je echt, écht leuk vindt. Wat een vaardigheid oplevert en liefst iets wat je handen bezig houdt. Bijvoorbeeld: breien, timmeren, schaf een oude auto aan en ga sleutelen, ga kaarten, doe een cursus, je hebt nu toch geld over. En blijf ondanks de lolly's op je lijn letten.
Dit zijn bezigheden die zorgen voor zelfvertrouwen.

Tip 3: Heb mededogen met jezelf
 
Wees aardig. Als je het moeilijk hebt wordt dan niet boos maar probeer jezelf te troosten. Dat zoekende, onrustige gevoel hoort er bij. De vlagen van ernstige stress horen er bij. Het beste wat je kan doen is dit  accepteren voor wat het is, een rotgevoel.
Laat het er maar zijn...  het komt en het gaat vanzelf. En het zal steeds minder vaak komen.
Zeg dat tegen jezelf en geef jezelf dan een kop thee, of kruip in bed of doe iets anders wat je prettig vindt. Gun jezelf dat. Gun jezelf een schoon lichaam. Gun jezelf troost. 

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het delen van deze handige informatie. Ik ga zeker gebruik maken van deze handige tips!

    BeantwoordenVerwijderen